Retro VOX trochu inak

Retro VOX trochu inak
Wili Pridal  Wili
  123 zobrazení
5
 0
Audio zapojenia

Priznám sa, že ani neviem ako toto kombo vzniklo. Myslím, že to začalo myšlienkou postaviť super maličkú bedničku... a nakoniec to skončilo stavbou veľkého komba. Mal som z predošlých projektov dosť veľa zvyšných súčiastok a hardware na kombo ktorý som chcel využiť. Stavba sa začala asi zháňaním vhodného reproduktora, do ktorého som nechcel veľa investovať (tj. nie celestion, Jensen) ale niečo lacné a pritom dobré a vzhľadom na plánovaný nízky výkon hodne citlivé, čo je tak trochu nemožný problém. Moja požiadavka bola aby to malo 4 ohmy, lebo na takýto výstup som mal mini transformátor z rádia v šuplíku. Nakoniec som úplnou náhodou natrafil na inzerát, kde rozpredávali bordel zo starej priemyselnej budovy lebo šla k zemi a po celom objekte bola kopa rozhlasov po dráte. Chodil som kam som chcel a ukazoval prstom ktorý som chcel. Od moderných ARO6xxx až po staré neodymy. Stačilo si len vybrať a to za naozaj smiešnu, symbolickú cenu. Môj plán na jeden reproduktor nakoniec skončil štyroma kusmi neodymových Tesla ARO689 a doteraz ľutujem, že som ich nezobral vtedy aspon 10  alebo 20 kusov,  reproduktory som potom očistil a zrepasoval.

Pôvodne zamýšľaná malá bednička sa mi tvarovala v hlave a tak si vravím veď tam dám rovno dva - nech to bude citlivejšie.  No keď som videl že výsledná bednička pre dva reproduktory nie je rozmerovo oveľa väčšia ako pre  štyri, tak som už použil všetky. Vravel som si, že to aspoň bude mať čaro 4 - reproduktorových reproboxov pre gitaru a veru že nakoniec aj malo! Mal som doma vintage sieťku na fender tak si vravím to je úplný 4x8" mini bassman.

Bedničku som zbúchal za jeden večer počas letnej dovolenky na návšteve u rodičov na Slovensku a aspoň som sa dobre odreagoval prácou s drevom. Dizajn som zvolil niečo ako fender - ale aby som zachoval pôvodnú myšlienku malého boxu je bednička veľmi plytká. Rozmer je 50x50cm a spodná podstava je hlboká len 20cm a vrchná časť kvôli zošikmeniu len 16cm. Celý box je z 18mm smrekovej špárovky = masívu, spojeného nahusto bukovými kolíkmi a lepidlom. Držiak prednej steny ako aj samotná predná stena sú z topoľovej preglejky (brezovú akurát v bochode nemali). Pripadalo mi to trochu "papundeklovo" a tak aby bola stena s reproduktormi poriadne vyztužená, nalepil som na ňu zo zadnej strany kríž zo smrekovej lišty 2x4cm a tiež aby tkanina neplandala o reproduktory je vpredu nalepený rám z prúžkov preglejky 8x25mm. Toto všetko prednú stenu perfektne vyztužilo tak,  ako som si predstavoval. Až sa čudujem že origo bassman to má z dosť tenkej preglejky "len tak"...

Na zadnej strane bedničky sú potom len smrekové lišty 20x20mm pre pripevnenie krycích panelov, ktoré sú tiež z 8mm preglejky. Všetky rohy som zaoblil frézou a všetko dohladka obrúsil. Hotovú bedničku som skusmo zostavil či všetko pasuje, doladil detaily a namoril palisandrovým moridlom, lebo také moridlo som mal v pivnici z minulej stavby. Proti vlhkosti som nakoniec všetko nalakoval dvomi vrstvami vodou riediteľného lesklého laku na parkety.

Ostávalo ešte poskladať zosilňovač. Vravel som si že, by to chcelo niečo výkonnejšie a nie pôvodne zamýšľané 2W rádio, tak som objavil doma v krabici 6P3S a chcel som spraviť jednočinné Ačko. Potom som si ale uvedomil, že čosi podobné už mám (fender champ) a že iný druh skreslenia a zvuku by som dostal z dvojčinného zosilňovača. V zásobách som objavil po jednom kuse EL84,6P14P a EZ81. Tak mi napadlo že spravím niečo s tým. Postavil som už veľmi veľké množstvo gitarových zosilňovačov ale z nejakého dôvodu, neviem prečo, nikdy nie VOX. Táto značka má rozhodne svoje čaro a hrali cez ňu tie najpopulárnejšie svetové kapely, lenže to bolo v inej dobe, preto som sa trochu hrabal v histórii a sledoval ako sa časom Vox menil. Potom som objavil že na 50. výročie začali s "Heritage series" a to bolo ono! Obsahuje to všetko čo by som chcel, je to retro s vakuovou diódou a tlmivkou v zdroji, 2xEL84, na vstupe EF86 a invertor s ECC83 a náhodou som nejaké nevyužité mal. Jedná sa o istý druh "modelingového" komba čo ponúka prepínateľné korekcie ponúkajúce charakter konkrétnych ročníkov ich zosilňovačov, a to proste musím mať!

Popri skladaní veľkého elektrónkača sa zviezla aj výroba chassis pre tento gitarový. Ako som objednával ruské lampy pre budiče ten istý predajca ponúkal za skvelú cenu aj ruské 6P14P tak som si nakúpil do zásoby a použil ich v zosilňovači a jednu Teslácku ECC83 a EF86, ktorú som mal v zásobách. Zvyšné veci ako veľké potenciometre, výstupné trafko a tlmivku som nakúpil z tubetownu. Sieťové trafko som mal vopred navinuté z tronicu, síce pre trochu nižší pôvodne zamýšľaný výkon, ale preistotu som ho trochu predimenzoval na žhavení a vďaka tomu náhodou výkonovo presne sedí aj pre tieto potreby. V záťaži je ale trafko kvôli vysokému žhaviacemu prúdu dosť horúce.

Schéma zapojenia

Hlavná schéma VOX AC15 heritage z ktorej som vychádzal, je stiahnuteľná, napríklad tu - klikni.

Doska plošných spojov

Ja som upravil len zopár maličkostí:

Popis konštrukcie

Použil som nižšie napájacie napätie podľa toho aký som mal transformátor = cca 260VDC a výstupný transformátor pre 10W výstup Hammond 125D nakáblované tak, že má využité úplne všetky sekundáre. Preto som zapojil reproduktory do série na 16R - vďaka tomu je lepšie využité vinutie v trafku čo značne vylepší jeho frekvencný prenos, čo sa aj naozaj potvrdilo meraním. V zdroji mám všade filtračné kondenzátory Nichicon 39µF/450V a tlmivku Hammond 156L / 5H / 75mA. Do série s EZ81 som zapojil pre istotu ešte sklenené lavínové diódy BY269. Nechcel som veľmi veľa malých prepínačov a funkcia bass-shift robí aj tak čosi podobné ako jedna z polôh brilliance prepínača, preto som toto implementoval ako ďalšiu jeho polohu. Takže prepínač "Brilliance" je u mňa takto: Bass-shift / Off / 1 / 2. Do korekcií som použil najlepšie možné, sľudové kondenzátory. Ostatné väzobné su MKP od Kemet. V polohe OFF je signál bez korekcie. Použil som len populárny EF86 vstup s prepínaním pentódy a triódy, čo veľmi pekne mení zosilnenie a skreslenie tohto stupňa. Top-boost kanál som pre jednoduchosť úplne vynechal, preto jedna mriežka na invertore je uzemnená cez kondenzátor. Tiež som nepoužil ich "Groud-loop breaker", ale mám kostru aj GND napevno pripevnené o chassis. Kostru pri transformátore a GND je o chassis spojené pri vstupe. Viacpásmové korekcie tu tiež chýbajú. Je tu len tónová clona na výstupe invertora. Koncový stupeň má tiež možnosť meniť pent/tri a zároveň to dobre reguluje maximálny výkon. V spoločnej katóde koncového stupňa som použil 120R/5W rezistor na ktorom je 7V úbytok, takže ním tečie cca 30mA každou 6P14P. Maximálny výkon je zhruba 7 až 8W a pri skreslení a obdĺžniku 10W. Aj napriek tomu, že je väčšina súčiastok na DPS, tak káblovanie bolo trochu náročnejšie a nevyzerá to úplne pekne. Nakáblovať prepínanie zapojenia koncového stupňa bolo trochu komplikované a pomedzi okolité káble toho proste bolo veľa a nešlo to veľmi rozumne upratať. Tiež jeden z kondenzátorov som trafil presne tak že zavadzal výstupnému jacku.

 

Trochu som sa obával plytkej bedničky a nedostatku basov, ale ARO689 majú trochu basovejší charakter a myslím, že im práve takáto plytkejšia bednička pomohla k tomu aby neduneli a nebučali. Basy sú fakt super, veľmi pevné, celkom hlboké ale pritom neuhučané. 4 kusy sú dosť citlivé a veľmi presne a živo odprezentujú každý dotyk struny. Aj s trápnymi 10W dokážu neuveriteľné veci! Som veľmi milo prekvapený, že Tesla reproduktory môžu hrať takto dobre. Asi to bude náhoda, že som dobre trafil bedničku / zosilňovač / reproduktory ale zvuk komba ako celku je excelentný. S prehľadom to strčí do vrecka aj môj postavený Tweed deluxe s celestion greenbackom. Bednička z masívu funguje zrejme čiastočne ako zvukový nástroj a už chápem načo je to dobré.

Je to zosilňovač bez master volume, a na hranie doma je skreslený zvuk trochu problém. Výhoda tohoto riešenia je že skreslenie vzniká hlavne v koncovom stupni a transformátore a nie "nasilu" v preampe. EF86 je ale fakt dobre využitá, ak je v pentóde a poriadne sa do toho udrie aj pri nízkej hlasitosti dokáže už aj ona skresľovať. Super je prepínanie preampu v triode/pentode a tiež koncového stupňa, týmto rôznym kombinovaním je možné skvele meniť kde sa má zvuk skresliť a aký ma mať výkon, čo v kombinácii s prepínačom Brilliance + Volume na gitare + rôzny snímač na gitare ponúka nekonečné zvukové možnosti. Zvukovú ukážku ani video neprikladám pretože neoplývam gitarovým talentom a moje hlukové možnosti sú doma značne limitované.

Mechanická konštrukcia

Detail predného štítu s preprípravou pre reproduktory

Zadný štítok pred "zostárnutím"

Detail osadeného reproduktora Tesla ARO 689

 

Výsledky meraní

Kombo je síce veľké a fakt silné, ale plytké a veľmi skladné. Vďaka neodymom a maličkým transformátorom, aj napriek tomu že je to celolampová retro klasika z masívu, je kombo neuveriteľne ľahučké - len 9kg! Podobné kombá vážia 2-3x toľko! Výsledok ďaleko prekonal všetky moje očakávania vo všetkých smeroch. Aby to bolo absolútne dokonalé a vyzeralo viac "staro", vyrobil som si aj štítok namočený v káve, upečený v rúre a vyzerá fakt autenticky, jediné čo odkazuje na moderný svet je rok na štítku. Na záver je zopár meraní gitarového zosilňovača do 16R, toto asi na internete len tak nenájdete.

Signál 1kHz 16R

Signál 1kHz 16R prebudenie

Signál 10kHz obdĺžnik trióda

Trioda prebudenie

Trioda maximálny výkon

Zosilňovač so všetkými regulátormi uprostred, a vystupákom Hammond so všetkými zapojenými sekundármi má rozsah 49kHz -3dB!!!

Ak sa Vám moja konštrukcia páčila, prosím pridajte k nej hodnotenie. Ďakujem



Páčil sa Vám článok? Pridajte k nemu hodnotenie, alebo podporte jeho autora.
 

     

Komentáre k článku

Zatiaľ nebol pridaný žiadny komentár k článku. Pridáte prvý? Berte prosím na vedomie, že za obsah komentárov je zodpovedný užívateľ, nie prevádzkovateľ týchto stránok.
Pre komentovanie sa musíte prihlásiť.

Vyhľadajte niečo na našom blogu

Webwiki ButtonSeo servis